okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> Mała dziura, wielki problem

nowości

Lusterko bez wibracji

Sehen to ciekawe rozwiązanie dla miejskich cyklistów. Montowane do ramki okularów minilusterko pozwala zawsze wiedzieć, co dzieje... »

Widoczna kamizelka

Próbowaliście kiedyś pokonać 100 kilometrów w kamizelce odblaskowej? Niektóre modele sprzedawane w marketach potrafią po... »

Bateria współdzielona

Australijczycy z firmy Knog postanowili przedefiniować sposób patrzenia na kwestię oświetlenia i dystrybucji energii. Ich nowy produkt pod... »

Opony na zielono

Opona rowerowa składa się z wielu różnych materiałów, jednak bieżnik jest w całości wykonany z gumy i stanowi od 70 do 80... »

Przyczepka z piórowymi resorami

Nowość w przyczepkach Qeridoo! Kidgoo, najmłodsze „dziecko” niemieckiego producenta, to przyczepka oparta na zawieszeniu zbudowanym z... »

Nerki wracają do łask

Nieodzowny atrybut każdego handlarza na bazarze w latach 90., czyli tak zwana torebka nerka, wraca do łask – producenci przygotowują modne i... »

poradniki

Nie daj się słocie

Jak przetrwać jesień i zimę na rowerze? Praktyczna zasada, którą kierują się doświadczeni cykliści, brzmi: na rower ubierajcie się w... »

Poradniki >> domowy warsztat rowerowy


Mała dziura, wielki problem

Jarosław Tomaszewski
Akcesoria niezbędne do załatania dętki: łyżki do zdejmowania opon, zestaw łatek, fragment papieru ściernego, płyn wulkanizacyjny i pompka

Złapać gumę, kapcia lub po prostu przebić oponę. Niezależnie od nazwy skutek jest ten sam – przymusowa przerwa na naprawę. Załatanie dziury lub wymiana dętki to jedna z tych czynności, którą powinien wykonać każdy rowerzysta.

Nic nie irytuje tak bardzo jak przysłowiowy kapeć w trakcie jazdy. Skutecznie wyrywa nas z rytmu i zabiera czas, który poświęcimy na wymianę dętki lub zaklejenie dziury. Nim jednak zabierzecie się za uporanie z nieszczelnością, uporządkujmy pewne kluczowe zagadnienia.
Po pierwsze, zastanówmy się, czy da się załatać każdą nieszczelność. Niestety – nie. Wszystkie dziury, przyszczypnięcia i rozcięcia powyżej ok. 2,5 cm nie będą obejmowane nawet przez największe rozmiarowo łatki. Podobnie ma się rzecz z klejeniem dziur w pobliżu wentyla. Darujcie więc sobie naprawę zbyt dużych dziur i wspomnianych miejsc przy wentylu. W takich sytuacjach lepiej od razu wymienić dętkę na nową.
Kolejna kwestia dotyczy odpowiednich akcesoriów i narzędzi, które okażą się niezbędne podczas wymiany dętki lub zaklejania w niej dziury. Ich lista nie jest długa i ze spokojem zmieścicie je w małej kieszeni plecaka lub torebce podsiodłowej. By zmierzyć się z dziurą w dętce, będziecie potrzebowali: łyżek do zdjęcia opon i zestawu naprawczego do łatania. W jego skład wchodzi na ogół kilka łatek, papier ścierny i płyn wulkanizacyjny w tubce (aktywator), potocznie nazywany klejem. Zestaw może być też zastąpiony łatką samoprzylepną. Oczywiście niezbędna okaże się też rowerowa pompka. Jeśli Wasze koła nie mają szybkozamykaczy, konieczne będzie użycie tradycyjnych płaskich kluczy.
By przyspieszyć naprawę i szybko ruszyć w dalszą trasę, zdecydowanie warto założyć od razu fabrycznie nową dętkę. Tę przebitą pakujemy do plecaka lub sakwy i po powrocie do domu zajmujemy się jej klejeniem.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


 



Zdjęcie: Jarosław Tomaszewski