okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> Praktyka pracokolika

nowości

Lusterko bez wibracji

Sehen to ciekawe rozwiązanie dla miejskich cyklistów. Montowane do ramki okularów minilusterko pozwala zawsze wiedzieć, co dzieje... »

Widoczna kamizelka

Próbowaliście kiedyś pokonać 100 kilometrów w kamizelce odblaskowej? Niektóre modele sprzedawane w marketach potrafią po... »

Bateria współdzielona

Australijczycy z firmy Knog postanowili przedefiniować sposób patrzenia na kwestię oświetlenia i dystrybucji energii. Ich nowy produkt pod... »

Opony na zielono

Opona rowerowa składa się z wielu różnych materiałów, jednak bieżnik jest w całości wykonany z gumy i stanowi od 70 do 80... »

Przyczepka z piórowymi resorami

Nowość w przyczepkach Qeridoo! Kidgoo, najmłodsze „dziecko” niemieckiego producenta, to przyczepka oparta na zawieszeniu zbudowanym z... »

Nerki wracają do łask

Nieodzowny atrybut każdego handlarza na bazarze w latach 90., czyli tak zwana torebka nerka, wraca do łask – producenci przygotowują modne i... »

poradniki

Mała dziura, wielki problem

Złapać gumę, kapcia lub po prostu przebić oponę. Niezależnie od nazwy skutek jest ten sam – przymusowa przerwa na naprawę. Załatanie... »

Nie daj się słocie

Jak przetrwać jesień i zimę na rowerze? Praktyczna zasada, którą kierują się doświadczeni cykliści, brzmi: na rower ubierajcie się w... »

Rower w mieście >> dojazdy do pracy


Praktyka pracokolika

Marek Rokita
Tylko 5 proc. pracodawców oferuje rowerzystom wydzielone parkingi, a i tak jest to najczęściej spotykane udogodnienie z ich strony

To nie kolarz, lecz dojeżdżacz, cyklokomuter, pracokolik, pasażer tego, na czym siedzi. A siedzi codziennie, choćby wiało i padało, choćby był skwar lub mróz. Jedzie do pracy.

Brzydzi się sportowymi strojami, samochodami, marzy, by stanąć kiedyś w potężnym rowerowym korku. Czasem nie gardzi transportem publicznym, często stawia na intermodalność, czyli przesiada się z roweru na pociąg, z pociągu na autobus, z autobusu na rower publiczny, a do tego chadza pieszo. Tak wygląda rowerzysta z marzeń rowerowych ideologów mobilności miejskiej. Do realizacji tego marzenia jeszcze daleko. Jak pokazują opublikowane w lipcu wyniki badania opinii publicznej „Ilu Polaków dojeżdża do pracy rowerem?”, przeprowadzonego przez firmę Payback Polska, wciąż znikoma liczba Polaków, nawet regularnie jeżdżących rowerem, używa go jako narzędzia codziennych dojazdów do pracy.
Payback to program bonusowy, którego uczestnicy mogą zbierać punkty podczas zakupów w wielu popularnych sklepach internetowych i stacjonarnych. Badanie zostało przeprowadzone wśród 1225 uczestników programu i –jak zapewniają jego autorzy – „grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju”. Nawet jeśli próba badawcza nie była w pełni reprezentatywna, to wyniki zwracają uwagę i podpowiadają, co należy zrobić, żeby Polacy jeszcze chętniej przesiadali się na rower. Są również nieco zaskakujące i pokazują, że ci, którzy rowerem nie dojeżdżają do pracy, robią to z powodów, które dość łatwo ograniczyć. Od nowych dróg rowerowych ważniejsze okazują się bowiem edukacja i natryski.
Według wspomnianego badania rowerem jeździ 75% Polaków, co nie odbiega od komunikatu CBOS-u sprzed pięciu lat, w którym jazdę rowerem zadeklarował co siódmy mieszkaniec naszego kraju.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 



Zdjęcie: Marek Rokita